6.3.09

RIGA






En liten upptatering av resan nu då!

Dag 1, 2/3-09
Josse sov ju hos oss, vi vaknade ungefär 20 över 2 på natten och fixa o hade oss. Sen åkte vi till skavsta flygplats, tror att det ungefär tog 1½ timme.
Där väntade vi ett tag eftersom flyget inte gick förens 7 nånting, och vi kanske var liiite tidiga.
Sen åkte pappa och flygresan var näära!
Starten var riktigt jobbig tyckte jag, med tanke på att det var så länge sen jag hade flygit. Men det gick bra både lyftningen och landningen.

Väl framme i Riga åkte vi till Red Roofs Hostel, våran sovplats! Sedan gick vi en fin enkel rundtur runt de kända verken i Riga.

Josefin!


Dag 2, 3/3-09
Vakna tidigt för att åka med tåget till Koncentrationlägret i Salepis, det var lite småläskigt tyckte jag, när man tänkte på allt hemsk som har hänt just där man står, så det var inte alls mysigt!
Sen åkte vi in till stan igen för att besöka Ockupationmuséet, där var det gratis entré och gratis guide! Så vi fick en guidetur om andra världskriget, men han pratade engelska och bröt på ryska så det var inte sååå lätt att förstå vad han hade att säga.
Sen var det lite fritt "göra vad man vill" där ett tag, och sedan gick vi tillbaka till hotelet och körde "Maffia" hela kvällen, det är årets lek! Haha för kul har vi =) Sen gick vi och la oss ganska tidigt.



Dag 3, 4/3-09
Vi vaknade även denna dag tidigt för att ta tåget till Jurmala, där vi skulle bada på Europas största badplats!! Jag är otroligt glad att jag kunde bada utan att krångla, för det var väldigt stort, det bästa var ju faktist att man åkte nästan på sånna här däck i alla tunnlar och inte på ryggen som man gör på gustavsvik så man får såå ont i ryggen, och man kunde åka flera tillsammans! Det är ju alltid skojj att vara flera tillsammans! Vi badade i 2 timmar, - 5 minuter, för då kom vi ju på att vi måste vara duschade och färdiga inom dessa två timmar! Så då blev det att ruuuuusa in i omklädningsrummet och duscha och byta om, + att vi duscha tillsammans med killarna, och bytte om! Haha lite roligt.
Men vi hann precis, och jag kan säga, så fort har jag aldrig gjort iordning mig!
Sen åkte vi tillbaka till hotelet och gjorde oss suuper fina!
Vi skulle till en fin dyr resturang och äta och inte nog med det vi skulle nämligen se på balett senare, de ni! "The nutcracker" (Nötknäpparen för er som inte förstår engelska), hrm, ja iallafall. Jag vet inte om jag har så mycket att säga om den. Det är nämligen så att Anna och jag satt och bokstavligt talat GRÄT oss igenom det. Ni förstår, de söta små pojkarna som dansade balett hade extremt tajta och slimade byxor på sig, inte nog med det, de hade även STRINGkalsonger!
Så jag kan säga att jag inte förstod vad som hände för jag kunde inte koncentrera mig. Lätt att koncentrera sig när man dels har gråtit ut all vatten ur kroppen och när man bara ser 1000 små rumpor springa runt på scen! Herregud, det var en upplevelse!! Och Anna och jag har kommit överens att absolut inte visa något balettliknande för våra barn!
Ja det var en kväll att minnas!! Sen blev det att vandra hemmåt och såklart, köra "Maffia" och mysa =)

"The nutcracker"




Dag 4
, 5/3-09
Jag tror vi lyckades få oss en kvarts sovmorgon, eller så drömde jag det....
Nu var det så att denna dag var det hemfärd på kvällen, så vi vaknade och packade och rensade!
Sedan vid 10-tiden åkte vi till "The Latvian National Museum of Art"! Vi kom ju först såklart till fel museum, så vi kom till dit vi egentligen skulle lite senare än förväntat. Men det var lite spännande att kolla där! Vi skulle välja ut en bild att skriva en analys om! Jag valde någon lustig tavla av en kvinna som såg vilsen ut och helt ensam. Men det var spännande att gå omkring där, mycket konstiga bilder men det var fortfarande roligt.
Men man fick absolut inte peka på tavlorna, ush fy! Det var ju skandal, haha, ellerhur isak?=D
Vi var där ganska länge men sedan lyckades vi äntligen ta oss ut därifrån
Sedan åt vi lunch på Hesburger (EAK) och jag tänker inte berätta vad vi gjorde för bus där, de kanske ja kan lägga in en video på senare! =)
Sen tog vi oss till ett stort stoort köpcentrum som jag för tillfället glömt namnet på! Men det var kul där och mycket fint, de hade dekorerat lite här och där som en djungel vilket var mycket mysigt.
Sedan bar det av till flygplatsen! Där vi i bussen livlade upp stämningen! Vi sjung te.x "ååh örebrooo..." och "små grodorna" med mycket flera! Sen körde vi ju såklart "MAffia" leken på flygplatsen, det var kul! Sen kom flyget och det var mycket roligare att flyga denna gång!

Jag måste säga att det var en toppen resa och att det är sorligt att det var vår sista! (elllerrrr?!?!)


Anna & Isak

puss&kram

1 kommentar:

  1. nej absolut inte peka på tavlorna :O?!?!.. kärring... aa sorglit asså att det blir den sista resan asså:/.. / isak

    SvaraRadera